20 Eylül 2017 Çarşamba

Android 8 (Oreo) ve KökTörükçe

Nihayet Android 8.0 (Oreo)'dan itibaren KökTürkçeyi görebileceğiz.

Türkolog arkadaşlar "Tuğrul iyi ki Türkolog değil Bilgisayar Mühendisi olmuşsuŋ, yoksa KökTürkçeyi bilgisayar dünyasına kim taşıyacaktı?" diyorlar.

Dünyanıŋ ilk KökTürkçe fontunu 1996'da yapmıştım ve daha soŋrasında yėdi font daha (2004, 2007, 2015, 2016, 2017, 2019, 2021) yaptım: https://kok-turk.blogspot.com/2014/12/kokturukce-fontlarm.html.

1995'de KökTürkçeyi yazılımla ilk kez gerçekleyerek yüksek lisans tezimde kullanmamı (https://kok-turk.blogspot.com/2014/12/tonyukuk-robot-kolu.html) saymazsak 2010'dan bu yana öğrencilerimle beraber KökTürkçeyle ilgili 17 yazılım yaptık: https://kok-turk.blogspot.com/2017/01/gokturkce-laboratuvar.html

Geliştirdiğim Unicode tabanlı KökTürkçe fontları, sistem fontunu değiştirmeğe izin vėren Android 4 (Kit Kat) ve 5 (Lollipop) 'e HiFont, iFont gibi yazılımlarla uygulayarak Android'de KökTürkçeyi kullanan ilk kişi olmuştum (https://kok-turk.blogspot.com/2015/03/tamgadroid.html). KökTürkçeyi sürekli yanımda olan telefonumda görebilmek baŋa büyük bir haz vėrmişti. Ama maalesef bu mutluluğum çok uzun sürmedi. Zira Android 6 (Marshmallow) ve 7 (Nougat) sistem fontunu değiştirmeye izin vėrmiyordu ve artık KökTürkçeyi Android'iŋ bu sürümlerinde göremiyorduk.

Apple, IOS 9.0 sürümünden itibaren; Microsoft, Windows 8.0 sürümünden itibaren KökTürk üsüklerini sistem fontlarında göstermeğe başlamasına rağmen, Android'de görememek beni deli ėdiyordu ve yaklaşık 1.5 yıldır hem Android'iŋ üreticisi Google'a hem de Samsung'a defalarca e-posta yazdım: https://kok-turk.blogspot.com/2016/06/androidde-gokturkce-destegi-icin.html

Herhalde baskılarım netice vėrdi ki Android 8 (Oreo)’iŋ sistem fontu KökTürkçeyi destekliyor. Aşağıda Android 7 (Nougat) ve 8 (Oreo)'den ekran görüntülerini görebilirsiŋiz:

Android 6 (Marshmallow) ve 7 (Nougat):

Android 8 (Oreo):

19 yorum:

  1. Azmin sonucu hocam. :) Sizi yürekten tebrik ederim.

    YanıtlaSil
  2. Android 6 Marshmallow' da olma ihtimali hiç yok mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mevcud güncellemeleriyle maalesef hayır. Güvenlik sebebiyle Marshmallow ve Nougat sistem fontunuŋ değişmesine izin vérmiyor.

      Sil
    2. Root ile mümkün. Ben Samsung A5'te Android 7, Nougat'ta yükleyebildim

      Sil
    3. Root ile telefonların tüm sistem dosyalarını değiştirebildiğiniz için tabi ki mümkün. Root garanti kapsamından telefonu çıkarıyor. Custom font konusu hariç, Android'in son sürümlerinde artık root un cazibesi kalmadı.

      Sil
  3. Allah razi olsun hocam gorunce ne kadar mutlu oldum bilemessiniz gercekten tekrar tekrar cok tesekkurker :))))

    YanıtlaSil
  4. Hocam android 4 ve 5 te gozukuyodu da sonradan gelen guncellemelerle bu degismisti. Bir daha yasamayiz degil mi ? Android 8 den sonra artik hep olur yani dimi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oreo kullanan Google ve OnePlus telefonlar kesin gösteriyor. Oreo güncellemesi almış bir Samsung S8+ da denedim, göstermedi, ben de şaşırdım. Benim telefonum Samsung S7 Edge, kesin konuşmak için güncellemeyi bekliyorum. Aslında sistem fontunun şeklini beğenmiyorum. Marshmallow ve Nougat sistem fontunu Hifont, ifont gibi yazılımlarla değiştirmemize güvenlik sebebiyle izin vermiyor (KitKat ve Lollipop veriyordu). Hani Oreo verse, sistem fontunun göstermesini de beklemem, kendi fontumu telefona yüklerdim.

      Sil
    2. Allah yandik bende galaxy a5 2017 kullaniyorum gostermeyebilir mi diyorsunuz o halde

      Sil
  5. Saf Android oluyor. Ya peki üreticilerin özelleştirdigi sürümlerde de olacak mıdır? Resmi note 4 kullaniyotum. Oreo geldiğinde Göktürkçe ye buluşacak mıyız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Note 4'e Oreo gelmeyebilir. Şu anda Oreo nun geldiği Pixel, OnePlus gibi telefonlarda Göktürkçe görünüyor. Ama Samsung ve diğer markalarda Oreo geldiğinde görmemizi bekliyorum. Yalnız Oreo yüklü olduğunu iddia eden bir S8+ kullanıcısı göremediğini söyledi. Bilmiyorum, ben de merakla bekliyorum Oreo güncellemesini.

      Sil
  6. Oreodayım sıkıntısız çalışıyor. Emeğiniz için teşekkürler

    YanıtlaSil
  7. Esenlikler Tuğrul Hocam. Samsung c7'de açılmıyor tamgalar kutucuk görünüyor. Bunun için bir uygulamanız ya da başka bir uygulama var mı bildiğiniz? Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Android sürümünüz Nougat mı? Eski sürümler için klavye: http://kok-turk.blogspot.com.tr/2015/06/android-tabanl-gokturkce-klavye-old.html

      Sil
  8. Hocam bu aralar oluyor sanki. Benim eski telefonda dahi gösteriyor. Aradan uzun zaman geçmiş ve sonunda eski sürümleri de açıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Artık Android 14 yolda. 8'den bu yana gösteriyor zaten. Yani 2018'den bu yana görmeğe başladık.

      Sil