3 Ocak 2016 Pazar

Moŋğol Yazısınıŋ Katlama Üsükleri

Her hakkı saklıdır.

Eski Uyğur yazısından türetilen ve Moŋğollarca biŋ yıldır kullanılan Moŋğol abacasına 2004'te ilgi duymuş, o zamanlarki kıt kaynaklardan bu abacayı öğrenmek bir yılımı almıştı. Hazırlamış olduğum Moŋğol abacasını görmek için: https://kok-turk.blogspot.com/2015/02/mogol-abacas.html. Moŋğol abacasınıŋ böylesine geŋiş kapsamlı abaca listesi günümüzde bile mevcûd değildir.

Moŋğollar mührlerinde katlama harfler (Эвхмэл үсг = ᠡᠪᠬᠡᠮᠡᠯ ᠦᠰᠦᠭ ) kullanırlardı. Ben de 2004 yılında adımı katlama harflerle yazarak mührümü hazırlamıştım. Aşağıdaki resimde solda adımıŋ Moŋğolca klasik hattla yazılışı, sağda ise katlama harflerle yazılışı vardır. Ortadaki mühr olarak kullanılabilir.

Moŋğolların klasik hattınıŋ katlama harflere dönüşümü aşağıdaki gibidir:

Aşağıda örnek kare hatt mührleri görebilirsiŋiz:

8 yorum:

  1. Bende göktürkçe katlama damga yazı stili geliştirdim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tebrik ederim. Ben de geliştirdim ve mühürlerde kullanıyorum. Henüz onun için bir yayın yapmadım.

      Sil
    2. Lütfen göktürk katlama harflerini bizimle paylaşirmisiniz ve moğolca (katlama harfli) çeviri.

      Sil
    3. Aslında KökTörük üsükleriyle mühr yaomak için KökTörük katlama yazısını geliştirmek aklımda.

      Sil
  2. Geliştirdiğiniz katlama Göktürkçe yazı stilini ne zaman yayınlayacaksınız? Çok merak ediyorum nasıl oldu acaba.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaman bulamıyorum, çok yoğunum. Katlama yazısı mühür yapmak içindir bu arada. Mühür için geliştiriyorum.

      Sil
  3. Katlama yazısı yaparken siz kendiniz mi oluşturuyorsunuz yoksa oluşturan bir yer var mı?

    YanıtlaSil