31 Temmuz 2015 Cuma

KökTörükçe Hatt Çalışmam : Ağır Fırça Hattı - 1993

Her hakkı saklıdır.

30 yıldır hatt sanatıyla ve resmle ilgileniyorum. Arab, Latin, Çin, Kore, Moğol hattlarına 30 yıllık süre zarfında çok çalıştım ve her yazı sisteminden farklı şeyler öğrendim. Arab, Latin hatt sanatlarında kesik uçlu kalem tercih ėdilirken; Çin, Kore, Moğol hatt sanatlarında fırça tercih ėdiliyor.

Bazıları karmaşık çizgilerle süslenmiş yazıyı hatt zann ėdiyor. Halbuki gerçek hatt sadeliğiyle ėtkileyici olandır. Hatt sanatında süsü yazı taşımalı, yazınıŋ etrafındaki süslemeler değil. Aksi takdirde yapılan hatt sanatı değil süsleme sanatı olur. Bir hatta, harfler arasında gizli bir beŋzerlik ve ilişki olmalı. Bu beŋzerlik paragrafıŋ tümüne bakıldığında o hattıŋ kimliğini vėrecektir.

KökTörük ürüŋ başı (abacası), yazıldığı dönemdeki eŋ gelişmiş abacalardan biriydi. O dönemde kullanılan abacalarıŋ çoğu ilkel şekilde yazılıyordu. Mesela bugün mükemmel bir yazıma ulaşmış ve çok sayıda hatt sanatı türü geliştirilmiş Arab yazısı, o dönemlerde çok ilkeldi. Arab harflerinde noktalama henüz o dönemlerde daha kullanılmaya başlanmadığından
ن = ث = ت = ب
خ = ح = ج
ذ = د
ز = ر
ش = س
ظ = ط
غ = ع
ق = ف
harflerinden eşit olanlar aynı şekilde yazılırdı. Daha soŋraları noktalar kullanılarak bu harfler ayrıştırıldı. Ama bu da yėtmedi, hatasız okunabilmesi için esre, ötre, üstün de bu harfleriŋ üstünde ve altında kullanılmaya başlandı. Kısacası geçen 1400 yıl boyunca Arab abacası hep işlendi ve geliştirildi. 

KökTörük ürüŋ başını eleştirenler ise bu ürüŋ başa haksızlık yaparlar. Zirâ bu ürüŋ baş 840 yılından soŋra kullanılmadığından dolayı, soŋ 1300 yıldır işlenmemiş ve geliştirilmemiş olmasına rağmen, 1300 yıl öŋceki hâliyle bile günümüz Türkçesini yazmak için yėterlidir. Yani 1300 yıl öŋce birçok abaca ilkel kurallarla yazılırken KökTörük ürüŋ başı diğerlerine nazaran çok üstün bir teknolojiyle ve mantıkla tasarlanmış ve kullanılıyordu. Şimdi bu güzel ürüŋ başımız için 1300 yıldır yapılmayanı, farklı hatt sanatları geliştirerek onu işlemeyi bir an öŋce gerçeklemeliyiz.

1993 yılında okul çantama yapıştırmak için Bilge Kagan'ıŋ meşhûr sözünü ("Üstten gök çökmese, alttan yer delinmese, Türk Milleti, iliŋi, töreŋi kim bozabilir") kendim geliştirdiğim hatt san'atıyla yazdım:

Bu hattı geliştirirken Çin hatt sanatınıŋ Kai-Şu ( 楷 書 ) tarzından esinlendim. Kai-Şu Çin hattını küçüklüğümden beri çalışıyordum.

Kai-Şu (楷書) hattından örnekler:

Bu Kai-Şu hattı, Kül Tigin yazıtınıŋ Çince yüzünüŋ başlığında da kullanılmıştı:

KökTörükçe normalde taşa kazındığı için hep çizgi yazı olarak düşünülmüştü ve o zamana dek kimseniŋ aklına KökTörükçeyi güzel yazmak gelmemişti. Kai-Şu'dan esinlenerek geliştirdiğim KökTürkçe hattına, fırçayla yazılabildiği ve dolayısıyla ağır bir görünüme sahib olduğu için Ağır Fırça Hattı adını vėrdim.

Ağır fırça hattıyla "Türk"

Bu hattıŋ tasarım aşamaları:

Ağır fırça hattını bilgisayar fontuna da dönüştürdüm: "Tuğrul Çavdar 2017". Aşağıdaki bağlantıdan indirebilirsiŋiz:

18 yorum:

  1. Emeğinize sağlık Tuğrul Bey

    YanıtlaSil
  2. abi göktürkçeyi türkçeden göktürkçe olacak şekilde hem okunuşu hem yazılışyla öğretici bir kaynak hazırlasan o kadar güzel olur ki.Göktürkçeyi öztürkçemizi öğrenmek için çok çabalıyorum ama maalesef bir kaynak bulamadım. inşallah ya sen ya birileri bunu bir gün yapar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hazırladım zaten:
      http://www.tamga.org/2015/04/gokturk-harflerini-kullanm-klavuzu.html

      Sil
  3. Selam Tugrul bey

    Sizin kullanim kilavuzunu kullanip isim yazdim ve mesela Eda ismi iki harf ile yazildi. Diger buldugum websitelerinde üc harf ile Eda yazildi mesela. Sizin sayfanizin daha bilincli bir sayfa oldugunu düsündügüm icin size aradaki farki soruyorum. Orhunca EDA yazinca sizi sayfada iki harf ile yaziliyor ve diger sayflarda üc harf ile. okunusta vokallerin etkisi mi var?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, Göktürkçede a/e kelime başında ve içinde yazılmaz, soŋunda yazılır. Çünkü sessiz harfler kendisinden öŋceki a/e yi zaten taşımaktadırlar. Dolayısıyla Eda ismi (e)d+a olmak üzere iki harfle (ince d + a) ile yazılır.

      Sil
  4. hocam dövme yaptırıcam "sevgi" isminin yazılışını gönderme şansınız varmı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. http://www.tamga.org/2016/01/web-tabanl-gokturkce-cevirici-e.html adresinde sevgi yazınca göreceksiŋiz. "Sebgi" olarak çevirecektir. Çünkü "sev" fiiliniŋ aslı "seb" dir.

      Sil
  5. Tuğrul Bey sağ oluuuun var oluuunn....

    YanıtlaSil
  6. Merhaba Tuğrul hocam ot ve baş seslerine karşılık damgalar gördüm aslı var mıdır Ot yarım daire üstünde biri eğik iki dik çizgi baş ise yan yatmış bir kum saati gibi.

    YanıtlaSil
  7. bilgisayar fontunu indirince bilgisayardaki herfler mi değişecek ben bunu istemiyorum yalnızca bu fontu belirli yazılarda kullanmak istiyorum yardımcı olursanız sevinirim

    YanıtlaSil
  8. Hocam koşan fırça hattı telefon için var mı? Varsada fontu indirince klavyemiz mi değişecek ben bunu istemiyorum yalnızca bazı zamanlar kulkanmak için indirmek istiyorum bu mümkün mü?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fontun ne demek olduğunu bildiğinizden emin değilim. Fontları bilgisayarda kullanabilirsiniz. Telefonda kullanmak (yani telin sistem fontu yerine kullanmak) için birkaç numara yapmanız gerekir ki bu uzmanlık gerektirir.

      Sil
    2. Fontun ne demek olduğunu bildiğinizden emin değilim. Fontları bilgisayarda kullanabilirsiniz. Telefonda kullanmak (yani telin sistem fontu yerine kullanmak) için birkaç numara yapmanız gerekir ki bu uzmanlık gerektirir.

      Sil