14 Ocak 2015 Çarşamba

KökTörükçe Bilekliklerim

Her hakkı saklıdır.

Göktürkçe yazılı bir bileklik yapmak 15 yıldır hayâlimdi. Geçmişte deri üzerine yazma denemeleri yapmış olsam da artık silinmeyen bir metal üzerine yapmak istiyordum. Ne yazık ki bunu tek başıma başarmam mümkün değildi. Ta ki sayın Bora Bey ve değerli eşi Dilek Hanıma rastlayana kadar, kendileri gerçek bir san'atkâr. Şimdiye kadar baŋa 16 bileklik ve 3 kolye ucu yaptılar.
 

İlk Bileklik
İlk bileklik tasarımında Bilge Kagan'ıŋ meşhûr sözünü kullandık:
Törük, Oguz begleri, bodun eşidiŋ! Üze Teŋri basmasar, asra yir telinmeser, Törük bodun, iliŋin, törüŋin kem artatı udaçı erti? Törük bodun ertin, ökün!
Türk, Oğuz beyleri, milleti işidiŋ! Üstte gök basmasa, altta yėr delinmese, Türk milleti, ülkeŋi, töreŋi kim bozabilecekti? Türk milleti vazgeç, pişman ol!

3 boyutlu tasarımı
  
 
  
Ve gerçek ürün:
 
 

İkinci Bileklik
Şimdi işi daha da ilerlettik. Ben Orkun abidelerinde eŋ beğendiğim sözleri topladığım bir metni Bora Beye gönderdim, o da bilekliğe döktü.
Hazırladığım metniŋ sayısal ortamdaki hâli:
Teŋri küç birtük üçün akaŋım kagan süsi böri teg ermiş, yagısı koñ teg ermiş. Teŋri yarlıkaduk üçün illigig elsiretmiş, kaganlıgıg kagansıratmış, yagıg baz kılmış, tizligig sökürmiş, başlıgıg yükündürmiş. Türük, Oguz begleri, budun eşidiŋ! Üze Tengri basmasar, asra yir telinmeser, Türük budun, iliŋin, törüŋin kem artatı udaçı erti? Türük budun ertin, ökün! Kaŋımız, eçümiz kazganmış budun atı küsi yok bolmazun tiyin, Türük budun üçün tün udımadım, küntüz olurmadım. Yalaŋ budunıg tonlıg, çıgañ budunıg bay kıldım, az budunıg öküş kıltım. Igar illigde, ıgar kaganlıgda yeg kıldım. Tört buluŋdakı budunıg kop baz kıldım, yagısız kıldım. Kop maŋa körti. Körür közüm körmez teg, bilir biligim bilmez teg boldı.
Taŋrı güç vėrdiği için babam kaganıŋ ordusu kurt gibiymiş, düşmanı koyun gibiymiş. Taŋrı buyurduğu için ülkelileri ülkesiz komuş, kaganlıları kagansız komuş, düşmanları itaatkâr kılmış, dizlilere diz çöktürmüş, başlılara baş ėğdirmiş. Türk, Oğuz beyleri, milleti işidiŋ! Üstte gök basmasa, altta yėr delinmese, Türk milleti, ülkeŋi, töreŋi kim bozabilecekti? Türk milleti vazgeç, pişman ol! Babamızıŋ, amcamızıŋ kazandığı milletiŋ adı sanı yok olmasın diye Türk milleti için gėce uyumadım, gündüz oturmadım. Çıplak milleti elbiseli, fakir milleti zengin kıldım, az milleti çok kıldım. Başka ülkelerden başka kaganlardan daha iyi kıldım. Dört taraftaki milleti hep tâbi kıldım, düşmansız kıldım. Hepsi baŋa itaat ėtti. Görür gözüm görmez gibi, bilir bilgim bilmez gibi oldu.

Bu bilekliğiŋ yapım aşaması:

Soŋraki Üç Bileklik
Teŋri küç birtük üçün akaŋım kagan süsi böri teg ermiş, yagısı koñ teg ermiş. Teŋri yarlıkaduk üçün illigig elsiretmiş, kaganlıgıg kagansıratmış, yagıg baz kılmış, tizligig sökürmiş, başlıgıg yükündürmiş.
Taŋrı güç vėrdiği için babam kaganıŋ ordusu kurt gibiymiş, düşmanı koyun gibiymiş. Taŋrı buyurduğu için ülkelileri ülkesiz komuş, kaganlıları kagansız komuş, düşmanları itaatkâr kılmış, dizlilere diz çöktürmüş, başlılara baş ėğdirmiş.


Törük, Oguz begleri, bodun eşidiŋ! Üze Teŋri basmasar, asra yir telinmeser, Törük bodun, iliŋin, törüŋin kem artatı udaçı erti? Törük bodun ertin, ökün!
Türk, Oğuz beyleri, boyları işidiŋ! Üstte gök basmasa, altta yėr delinmese, Türk boyları, ülkeŋi, töreŋi kim bozabilecekti? Türk boyları vazgeç, pişman ol! 

Kaŋımız, eçümiz kazganmış budun atı küsi yok bolmazun tiyin Türük budun üçün tün udımadım, küntüz olurmadım.
Babamızıŋ, amcamızıŋ kazandığı milletiŋ adı sanı yok olmasın diye Türk milleti için gėce uyumadım, gündüz oturmadım.

Bu üç bilekliğiŋ toplu resmleri:
  

5 yorum:

  1. Selamlar, ben ve eşim Dilek hanım Tuğrul beye rastladığımız için çok şanslı olduğumuzu biliyoruz. Köklerimiz ile kopuk olan bağlantımıza adeta sihirli bir dokunuşun anahtarı oldular kendileri. Bu bileziğin üzerinde olan yazıyı ve şimdiki lisanımıza çevirisini ilk gördüğümüz an inanılmaz etkilendik. Defalarca okuduk... bu şaka değil, cidden okuduk ve duygulandık. Gümüş bir bileklik üzerine yazılmasının çok estetik, manen de çok itibarlı olacağını düşündük. Aslında atamızın taşlara kazıdığı sözleri sanatımıza uygun bir materyale nakşetmek bir görevdi bizim için. Kendimizi zorunlu hissettik buna.
    Daha farklı çalışmalar da yapacağız gelecekte. Allah'ın bize bunun için zaman ve kuvvet bahşetmesine duacıyız.
    Daha farklı zamanlarda ve başka başka çalışmalarda buluşmak üzere
    Sevgi ve saygılarımızla
    Bora Ateş Dilek&Bora

    YanıtlaSil
  2. Selamlar nereden satınalabilirim ne kadar bilgi için lütfen g_gokgoz@hotmail.com adresine bilgi paylaşabilir misiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, www.dilekbora.com adresinden bize ulaşabilirsiniz. saygılar

      Sil
  3. Yanıtlar
    1. ürünlere ve bize
      www.dilekbora.com
      facebook.com/dilekborataki
      0535 553 6194 Whatsapp
      adreslerinden ulaşabilirsiniz.

      Saygılar
      Bora Ateş

      Sil